Foto di Antonella Velo |
На протязі десяти днів, в період перед Великодним постом, вирують різнобарв'ям і музикою щорічні карнавальні святкування в Венеції. З усього світу прибувають туристи, щоб прийняти участь в цьому захоплюючому дійстві. Венеціаеський карнавал являється, якщо і не найграндіознішим, то безперечно найвідомішим і продовжує полонити багатьох своєю чарівністю і містеріозністю навіть зараз, незважаючи на те, що проминуло вже 900 років від першого впоминання про нього в документах.
Перші згадування про венеціанський карнавал зустрічаються в старовинних Державних законах Венеціаської Світлішої Республіки, в приватних юридичних актах і в хроніках святкувань тринадцятого сторіччя. В документах карнавал номінується з посиланням на латинський термін «каррус наваліс», що означає процесійні вози в вигляді човнів, які застосовувалися в Римі в язичних обрядових ритуалах очищення і магічних заклинань, які проводились в лютому – останньому римському місяці року.
+
Друга історично - філологічна інтерпретація терміну "карнавал" походить знову ж таки з латині, але від вкорочення словосполучення «карнем леваре», що означає «забирати м’ясо» і пояснює старовинну традицію середньовіччя: після довгого періоду розваг напередодні Попільної Середи, що передує сорокаденному посту перед Великоднем, влаштовувати банкет прощання з м’ясом.
Foto di Antonella Velo |
Перші згадування про венеціанський карнавал зустрічаються в старовинних Державних законах Венеціаської Світлішої Республіки, в приватних юридичних актах і в хроніках святкувань тринадцятого сторіччя. В документах карнавал номінується з посиланням на латинський термін «каррус наваліс», що означає процесійні вози в вигляді човнів, які застосовувалися в Римі в язичних обрядових ритуалах очищення і магічних заклинань, які проводились в лютому – останньому римському місяці року.
+
Друга історично - філологічна інтерпретація терміну "карнавал" походить знову ж таки з латині, але від вкорочення словосполучення «карнем леваре», що означає «забирати м’ясо» і пояснює старовинну традицію середньовіччя: після довгого періоду розваг напередодні Попільної Середи, що передує сорокаденному посту перед Великоднем, влаштовувати банкет прощання з м’ясом.
Із хронік того часу випливає, що в день Жирного Четверга святкувалася перемога Дожа Венеції Віталє Мікаеля ІІ над патріархом Аквілеї Урліхом (1162). В пам’ять про невдале кроваве повстання
послідовники
патріарха Аквілеї щороку повинні були поставляти до Венеції одного бика, 12
хлібин і 12 свиней. З биком проводилася кривава корида в Палаці Дожів і після
того, як всіх тварин різали і розділяли на частки, приготовлене м’ясо подавалося на
банкетах для знатних горожан, духовенства і потім для народу. Хліб же роздавали
ув’язненим. В 1296 році Сенатом Республіки святковим днем було проголешено також і Жирний Вівторок.
З середини XV до кінця XVI сторіч організація карнавальних свят була доручена так званим «товариствам панчіх», що являли собою асоціації молодих
патриціїв, які носили панчохи різних кольорів відповідно до належності до
різних районів міста. Венеція поділяється на 6 районів, що відповідно
називаються «сест’єрами». І до сьогодні в честь сест’єрів гребінь на носі
кожної ґондоли має 6 зубців.
Під час карнавалу проводилися численні театральні церемонії, які з паганських ритуалів претворилися з часом у вшанування величі і сили Світлішої Республіки. "Вогняня машина" відображала війну, "Геркулесова Сила "– вправність венеціанців долати стіни Аквілеї, "Танець Мореска" – битву, "Відсікання голови бика" – правосуддя, "Політ ангела" – мир.
По історичній італійській традиції карнавал завжди святкувався в період пред
сорокаденним Великодним постом. У Венції
ж в сімнадцятому сторіччі карнавалні святкування займали дуже довгий період,
починаючи в перших числах жовтня, що співпадало з відкриттям театрального
сезону, і з маленьким перепочинком на Різдво, знову продовжувались аж до
Попільної Середи.
Таким чином карнавал означав театральні вистави, святкування в палацах,
музичні дійства в кафе і на вулицях та головним чином карнавал означав пануючий
по всьому місту святковий клімат, де на вузьких вуличках (каллі) і майданчиках (самр'єллі) простий народ, дворяни та знатні
міщани змішувалися між собою.
В суспільстві із соціальними нерівностями і перепонами в цій урочистій і загадковій атмосфері маска дозволяла почуватися рівними. Всі були замасковані і це давало можливість бідним почували себе на рівні з багатими.
В суспільстві із соціальними нерівностями і перепонами в цій урочистій і загадковій атмосфері маска дозволяла почуватися рівними. Всі були замасковані і це давало можливість бідним почували себе на рівні з багатими.
Foto di Antinella Velo |
Маски не повинні ходити по вулицях міста вночі. Заборонялося повіям носити
маски на вулицях. Заборонялося носити маски чоловікам, які відвідували будинки
терпимості та борделі.
Заборонялося носити маски під час епідемії чуми (за винятком лікарів, які, лікуючи хворих, використовували маски з довгими дзьобами, куди вкладали пахучі трави і таким чином захищалися від зараження).
Заборонялося замаскованим носити зброю і всілякі інші ранячі предмети. І накінеці заборонялося носити маски в період поза карнавалом.
Заборонялося носити маски під час епідемії чуми (за винятком лікарів, які, лікуючи хворих, використовували маски з довгими дзьобами, куди вкладали пахучі трави і таким чином захищалися від зараження).
Заборонялося замаскованим носити зброю і всілякі інші ранячі предмети. І накінеці заборонялося носити маски в період поза карнавалом.
Та всеодно Венеція була високою європейською школою насолод та ігрищ,
маскування, забав та безвідповідальності. Протягом багатьох днів року світ наче не
противився пристрастям, мрії реалізовувалися і не було, здавалося, бажання, яке
б не здійснилося. В той час Венеція була сівітом Джакомо Казанови, світом
ілюзорним, поверхневим і галантним, світом художників. Цей світ був батьківщиною батька "Комедії характерів", одного з найкращих акторів європейського театру і одного з
найвідоміших за кордоном італійського письменника – Карла Ґольдоні, який в
одній поезії, присвяченій карнавалу, ось так зобразив дух цього свята:
Кожний іде, куди йому заманеться
Кожний
біжить на якесь запрошення,
Хто
забавлятися, а хто танцювать.»
Після падіння Венеціанської Республіки карнавальні святкування більше не проводилися. Коли Венеція відійшла під панування Австрії, австрійський Уряд взагалі не дозволив
більше носити маски. Так 1797 офіційно став роком кінця карнавалу.
Foto di Antonella Velo |
деякі міські асоціації Венеції відродили традицію карнавалу. З того часу спочатку Адміністрація Комуни, а потім і Консорцій організовують карнавальні маніфестації, що проводяться на протязі десяти днів перед Попільною Середою.
Основними дійствами карнавалу являються:
Початок святкувань у вигляді театральної процесії оздоблених човнів з акторами в масках на канналі Каннареджо.
Політ Ангела, що знаменує відкриття карнавалу.
Конкурс масок та фінальний великий бал на площі Святого Марка.
Так на вуличках чудового міста (насправді в Венеції вулиці називаються каллі) презентуються забавні театральні дійства, веселощі та ігрища. Всі в масках вшановують захоплюючу чарівність світу танців, музики,
жартів і зустрічей.
CARNEVALE DI VENEZIA
Foto di Antonella velo |
Nella seconda interpretazione si presume che il termine
derivi sempre dal latino ma dalla contrazione di “carnem levare” (togliere la
carne) e si riferisce all’antica tradizione medievale di celebrare, alla fine
di un lungo periodo di divertimenti, un banchetto “di addio alla carne” nella
sera prima del mercoledì delle ceneri, in previsione dei digiuni e delle
penitenze quaresimali.
Attraverso le cronache del tempo, si apprende che nel giorno
di giovedì grasso si celebrava la vittoria del Doge Vitale Michiel II sul
patriarca Ulrico di Aquilea (1162). In memoria del tentativo di insurrezione
soffocato nel sangue, ogni anno, i successori del Patriarca
di Aquilea dovevano inviare a Venezia al Doge un toro, 12 pani e 12 maiali. Con
il toro si svolgeva sanguinaria corrida all’interno del Palazzo Ducale e dopo
che gli animali venivano macellati e cucinati, la loro carne veniva distribuita
durante i banchetti tra i nobili, il clero e il popolo mentre il pane era
donato invece ai carcerati. Il giovedì grasso era anche chiamato per questo
“berlingaccio” per risaltare il tono ridicoleggiante. Nel 1296 il Senato avevo
dichiarato festivo anche il Martedì Grasso.
Foto di Antonella Velo |
Numerosi erano i riti e le
cerimonie inizialmente di derivazione pagana che si trasformarono poi nella
celebrazione della potenza e della grandezza della Serenissima. Nella Macchina dei Fuochi si identificava la
guerra, nelle Forze d’Ercole la
destrezza dei veneziani nell’espugnare le mura di Aquilea, nel Ballo della Moresca la battaglia, nel Taglio della testa al toro la
giustizia, nel Volo dell’Angelo la
pace.
Nella tradizione storica
italiana, il carnevale è sempre stato festeggiato nei giorni antecedenti
l’inizio della quaresima. A Venezia invece nel XVIII secolo arrivò a impegnare
periodi più lunghi, con una anteprima con primi di ottobre in coincidenza
dell’apertura dei Teatri, una breve sosta per il Natale e quindi riprendeva
fino al mercoledì delle ceneri.
Carnevale significa quindi
rappresentazioni nei teatri, nei palazzi, nei caffè e nei ridotti, ma
soprattutto era un clima di festa diffusa in cui popolari e nobili in maschera
si mescolavano per calli e campielli. In questa atmosfera, la maschera
rappresentava l’unica possibilità, in una società in cui esistevano barriere
sociali, di essere considerati tutti uguali.
Nel Seicento mascherarsi era
diventato uno status tanto che il Governo della Repubblica di Venezia fu
costretto a decreti per imporre regole ben specifiche e le penne pesanti in
caso di trasgressione dei decreti:
Le maschere non potevano girare
di notte per la città. Non ci si poteva introdurre mascherati da donne nei
monasteri e nelle chiese. Il divieto alla maschera alle prostitute in pubblico.
Il divieto di portare la maschera agli uomini che frequentassero i casini o
bordelli. Il divieto di portare la maschera durante il periodo della peste (gli
unici erano i medici che con le loro protezioni cercavano di evitare i
contagi). Il divieto di indossare maschere nei periodi che non fossero quelli
di carnevale. Niente armi o strumenti atti a ferire.
Foto di Antonella Velo |
Comunque, Venezia divenne l’alta
scuola europea del piacere e del gioco, della maschera e dell’irresponsabilità.
Per molti giorni all’anno, il mondo sembrava non opporre più resistenza i
desideri diventano realizzabili e non c’era pensiero o atto che non fosse
possibile. Venezia era allora il mondo di Giacomo Casanova, un mondo
superficiale e galante, il mondo di pittori, la patria del padre della Commedia
dei Caratteri, uno dei più grandi autori del teatro europeo e uno degli
scrittori italiani più conosciuti all’estero: Carlo Goldoni che, in una poesia
dedicata al Carnevale, così rappresenta lo spirito della festa:
“Qui la moglie e là il marito
Ognuno va dove gli par
Ognun corre a qualche invito,
chi a giocar chi a ballar”.
Foto di Antonella Velo |
Il carnevale di Venezia ufficiale
terminò nel 1797 dopo la caduta della Repubblica. Il Governo Austriaco non
concedette più l’uso delle maschere.
A partire dal 1979 alcune
associazioni cittadine anno ridato la vita alla tradizione di carnevale. Da
allora, prima l’Amministrazione Comunale poi il Consorzio Promovetro, organizzano
e promuovano le manifestazioni carnevalesche che si svolgono a Venezia nei
dieci giorni antecedenti il Mercoledì delle Ceneri. Tra kle calli della
meravigliosa città si si svolge una continua rappresentazione di teatrale
allegria e giocosità, tutti in maschera a celebrare il fascino di un mondo
fatto di balli, scherzi e incontri
Nessun commento:
Posta un commento